wyszukiwanie zaawansowane
» » Polski rynek kawy AD 2016

Kontakt

  • NIP: 873-000-42-56
  • E-mail:sklep@doskonalakawa.pl
  • Telefon694 269 507
  • Godziny działania sklepucodziennie 9.00 - 16.00, w soboty 10.00 - 14.00

Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 

Producenci

Kawa 1000espressosKawa Balletti CaffeKawa IllyKawa Inpunto CaffeKawa Miscelad'oroKawa Morettino CafeKawa OzcaffeKawa Primo AromaKawa San Giusto Caffè

Polski rynek kawy AD 2016

Data dodania: 14-03-2017
alt
Przyszedł czas na pierwsze podsumowania polskiego rynku kawy za ubiegły rok. Wielkich zaskoczeń nie ma – „królują” te same marki co dotychczas – Jacobs, Tchibo i Nescafe. Wartość rynku nieznacznie wzrosła do niespełna 4,7 mld złotych, a trwałą tendencją stało się zwiększone zainteresowanie lepszą jakościowo kawą wyrażone ponad 20% wzrostem sprzedaży w ujęciu wartościowym kaw ziarnistych.


Polski rynek kawy rozwija się notując w 2016 kolejny już rok wzrostu zarówno wolumenu jak i wartości. Nie są to może wzrosty spektakularne – 1,6% wartościowo i około 2,2% ilościowo w ujęciu 2016 do 2015, ale trzeba pamiętać iż wzrost ten został osiągnięty przy dosyć stabilnym kursie walutowym, że rynek kawy jest rynkiem dojrzałym o wysokim poziomie penetracji i konsumpcji a w ostatnim roku nie pojawiły się w sprzedaży przełomowe nowości napędzające koniunkturę, tak więc wzrosty mają charakter czysto organiczny będący efektem wzrostu konsumpcji.
altNajwyższą dynamikę wzrostu pośród wszystkich segmentów kawowych mają kawy ziarniste – ponad 20% w ujęciu wartościowym oraz ponad 26% w ujęciu ilościowym. Jak wskazują eksperci jest to trwały trend (już od 6 lat kawy ziarniste wykazują najwyższą dynamikę wzrostu) wynikający z poszukiwania wysokiej jakości kawy. Wzrost wiedzy konsumentów na temat kawy i metod jej parzenia wspierany przez coraz szerszy dostęp do różnych dobrych jakościowo ziaren, a także szerokiej gamy urządzeń do parzenia skutkuje trwałym zainteresowaniem coraz to szerszej grupy klientów segmentem jakościowym kawy. Nie bez znaczenia w procesie edukacji kawowej konsumentów jest rosnąca oferta kawiarni, w których mają oni szansę poznania prawdziwego smaku kawy z tradycyjnego ekspresu ciśnieniowego bądź kaw przygotowywanych metodami alternatywnymi (aeropress, drip czy chemex). Konsumenci ci próbując w domu odtworzyć swoje doświadczenia związane z konsumpcją kawy w kawiarniach coraz śmielej sięgają po produkty niemasowe, niedostępne z reguły w marketach. Wspomnienia smakowe i zapachowe z kawiarni stają się katalizatorem własnych poszukiwań doskonałego smaku i idealnego aromatu świeżo zaparzonej w domu kawy.
Tak duży wzrost sprzedaży kaw ziarnistych nie pozostał bez reakcji ze strony liderów rynku. Zarówno Jacobs (Jacobs Douwe Egberts) jak i Tchibo (dwóch głównych graczy na polskim rynku) zaoferowali konsumentom w 2016 swoje nowości ziarniste utrzymując tym samym pewne status quo wśród najczęściej kupowanych marek w Polsce.
W 2016r. klienci w Polsce najczęściej wybierali markę Jacobs (ponad 20% udział w rynku). Wśród najbardziej popularnych marek znalazły się jeszcze: Tchibo (blisako 15%), Nescafe (14%), Prima (8%) oraz MK Cafe (6%). Próżno szukać wśród liderów takich marek jak Illy, Bazzara, Morettino, Manuel czy choćby Lavazza – marki te mimo coraz częstszego pojawiania się w handlu masowym wciąż mają charakter niszowy i choćby ze względu na ceny nadal zaliczane są do produktów premium extra.
altMasowy rynek kawy w Polsce pozostaje wciąż zdominowany przez 2 kategorie: kawę mieloną i kawę rozpuszczalną (ponad 90% rynku). I chociaż w ostatnich latach cena jednostkowa w obu tych kategoriach spada (świadczy to o braku naturalnych czynników wzrostu – jedynym elementem utrzymującym wolumen sprzedaży jest cena), udziały rynkowe tych kategorii a także utrzymujące się preferencje statystycznych konsumentów ( 7 na 10 przyznaje się do spożywania kawy rozpuszczalnej, a 6 na 10 deklaruje korzystanie z kawy mielonej) świadczą, że w najbliższych latach nie należy spodziewać się istotnych zmian w strukturze oferty kaw na rynku polskim.

Przejdź do strony głównej